مجله سلامت
دانش و اندیشه
درباره وبلاگ


امید است که مطالب وبلاگ دانش و اندیشه درجهت ارتقای اطلاعات شما عزیزان گام بلندی برداشته باشد
آخرین مطالب
نويسندگان
برچسب:, :: :: نويسنده : abhahala

:: توصیه هایی برای سحری و افطاری در ماه مبارک رمضان ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


روزه علاوه بر آثار معنوی فراوان و تزکیه روحی می تواند باعث برکات فراوان از نظر جسمی و فیزیولوژیک باشد. متخصصان علوم پزشکی نیز از جنبه های مختلف به آثار مفید روزه داری اسلامی پرداخته اند. همچنین روزه باعث ارتقای سلامتی خواهد شد. ولی برای بهره مندی از آثار مفید روزه داری بایستی تغییراتی متناظر در شیوه طبیعی زندگی ایجاد کرد تا بهره مندی بیشتری عاید شود.

توصـیـه هـای سـحـری :

1. وعده سحری، معادل ناهاری است که در روزهای عادی می خوردید؛ یعنی انواع غذاهای برنجی را می توانید در این وعده بگنجانید.
2. می توانید 10 تا 12 قاشق غذا خوری برنج پخته (البته کمی چرب شده با روغن زیتون یا روغن کانولا) را همراه انواع خورش های سنتی در این وعده میل کنید.
3. خوردن سالاد در این وعده، بخشی از آب مورد نیاز بدنتان را تامین خواهد کرد و البته بهتر است که چاشنی آن، آبلیموی تازه یا سرکه بالزامیک و روغن زیتون باشد.
4. اگر جزو آنهایی هستید که در این وعده اشتهای کمی دارند، بهتر است حجم مختصری از غذاهای پرکالری و البته مغذی را برای این وعده انتخاب کنید؛ مانند حلیمی که با کمی کره و دارچین طعم دار شده است.
5. خوردن مخلوط میوه های فصل با لبنیاتی مانند شیر و ماست یکی از گزینه های مناسب برای شروع این وعده است تا اشتهایتان برای خوردن سحری بیشتر شود.
6. مصرف نوشابه های گازدار و غذاهای شور و پرادویه ای مانند انواع فست فودها را در این وعده به کلی فراموش کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید.
7. بهترین نوشیدنی برای جلوگیری از تشنگی در طول روزهای روزه داری، آب است که البته می توانید آن را با کمی آبلیموی تازه طعم دار کنید.
8. از مصرف سیر، پیاز و حتی سبزی خوردن در این وعده بپرهیزید تا بوی دهانتان برای اطرافیان، آزاردهنده نباشد.

توصـیـه هـای افـطـاری :

1. وعده افطار، معادل همان وعده صبحانه ای است که در روزهای عادی می خوردید؛ پس بهتر است به حضور تمام گروه های غذایی در این وعده غذایی تان توجه کنید.
2. روزه تان را می توانید با یک استکان شیر گرم یا چای کمرنگ و 2 عدد خرما یا یک قاشق غذاخوری عسل (طبیعی) باز کنید.
3. می توانید چند برش نان سنگک را همراه با 45 گرم پنیر و چند برش گوجه فرنگی و خیار و یک عدد گردو در این وعده میل کنید و البته می توانید پنیرتان را از قبل با گردو یا سایر مغزها و سبزیجات معطر مخلوط کرده و طعم دار کنید.
4. انواع سوپ های سبک مانند سوپ شیر نیز انتخاب مناسبی برای وعده افطاری هستند؛ البته در خوردن آنها زیاده روی نکنید تا حجم معده تان پر نشود و اشتهایتان برای خوردن سایر غذاها از میان نرود.
5. اگر احساس سنگینی یا دل درد کردید، کمی صبر کنید و سپس کاسه ای ماست که با کمی جوانه گندم و پودرمغزها (مانند مغز پسته، بادام و کنجد) مخلوط کرده اید، میل کنید. حتی مخلوط ماست و انواع میوه های فصل هم انتخاب مناسبی برای این وعده هستند.
6. برای شام بهتر است از منابع پروتئینی استفاده کنید؛ البته از انواع کم چرب. به طور مثال، تکه ای ماهی یا سینه مرغ کبابی همراه با انواع سبزیجات بخارپز شده مانند هویج، لوبیاسبز، نخودفرنگی و ذرت.
7. حتما بین افطار تا شام 2 تا 3 واحد میوه میل کنید تا در پایان این ماه دچار کمبود انواع ویتامین ها نشوید.
8. در وعده افطار، زیاد چای نخورید؛ زیرا این نوشیدنی مدر است و ممکن است شما را به کم آبی مبتلا کند.

.:: ناخنها درباره سلامت بدن چه میگویند ؟ ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


یکی از بخشهای مهمی که به عنوان نشانگر سلامت بدن عمل می کنند، ناخن ها هستند. در واقع در بسیاری از موارد، بروز تغییر در شکل، رنگ، قوام و سایر خصوصیات ناخن ها، می تواند نشانه بروز بیماری های جدی در سایر ارگان های حیاتی بدن فرد باشد. البته این تغییرات در ناخن همیشه نتیجه درگیری اندامهای دیگر نیستند و ممکن است به دلیل عوارض خود ناخن ایجاد شده باشند. اما این تغییرات چه هستند و چطور باید آنها را از هم تشخیص داد.

گودیهای کوچک
هنگامی که چند تورفتگی یا گودی کوچک بر روی سطح معمولا صاف و صیقلی ناخن به وجود بیاید، میتواند به این معنا باشد که در زیر ناخن اتفاقاتی در جریان است. در اکثر اوقات دلیل بروز این گودیها بیماری داء الصدف یا پسوریازیس است. این بیماری یک حالت التهابی پوست است که به صورت لکه های سرخ فلس مانند بر روی پوست ظاهر میشود و سلولهای پوست ناخن را نیز درگیر میکند.
سطح ناخن به جای رشد نرم و صاف، دارای ظاهری زبر و دندانه دندانه میشود. به محض اینکه این بیماری درمان شده و تحت کنترل قرار گیرد، ناخنها به تدریج به حالت عادی باز میگردند. (از آنجایی که ناخن در هفته حدود ۱ میلیمتر رشد میکند، برای از بین رفتن ناخن قدیمی و جایگزین شدن تمام آن با ناخن سالم، یکی دو ماه زمان لازم است)

ناخن قاشقی شکل
ناخنهای سالم دارای شکل بخصوصی هستند. آنها در بخش میانی کمی برآمده بوده و به سمت کنار ناخن قوس برمیدارند و نوک ناخن هم کمی به سمت پایین مایل است. پس اگر متوجه شدید که ناخنهای شما در موقعیتی کاملا معکوس قرار گرفته اند، باید متوجه شوید که مشکلی وجود دارد. این حالت که ناخن قاشقی شکل نامیده میشود، نشانه کم خونی همراه با فقر آهن یا iron deficiency anaemia است. مانند بسیاری از مشکلات سلامتی، بروز مشکل ظاهری، ماهها پس از کمبود شدید آهن در بدن بروز میکند و طبعا پس از برطرف شدن فقر آهن، مدتی طول میکشد تا ناخنها به حالت طبیعی بازگردند.

پوسته پوسته شدن
ناخن از چندین لایه کراتین (نوعی پروتئین) تشکیل شده است. بهترین حالت زمانی است که این لایه ها برای شکل دادن به یک ناخن یک پارچه و محکم، کاملا به یکدیگر چسبیده باشند. اما زمانی که از ناخنها مراقبت نشود (مثلا مدت زیادی در معرض آب بوده یا در مقابل هوای سرد و خشک باشد) این لایه ها ورقه ورقه میشوند. این حالت نه تنها نشان دهنده عدم رسیدگی کافی به ناخنهاست، بلکه میتوان به این معنی باشد که در رژیم غذایی شما اسید لاینولیک به اندازه کافی وجود ندارد. لاک ناخن به چسبندگی لایه ها کمک کرده و استفاده مکرر از کرمهای مرطوب کننده برای ناخن در طول روز میتواند بسیار مفید باشد. کمبود اسید لاینولیک نیز با مصرف روغنهای نباتی (در غذا و سالاد) برطرف خواهد شد.

شکنندگی
با توجه به بعضی آمارها میتوان تخمین زد که حدود ۲۰% از زنان از حالتی که به آن سندرم شکنندگی ناخن میگویند رنج میبرند. هرچند از نظر عده ای این نام تنها عنوانی تجملی برای ناخنهایی که به سادگی میشکنند، به شمار میاید، اما دلیل این مشکل عمیقتر از اینهاست. ناخنهای شکننده، ناخنهایی هستند که نمیتوانند رطوبت را در خود نگهدارند، در نتیجه لایه های ناخن به کلی خشک شده و ترک میخورند. از نظر پزشکی ممکن است کم کاری تیروئید موجب خشکی پوست و ناخن شود.

از نظر تغذیه نیز، رژیمی که آهن آن کم باشد نیز میتواند موجب نازکی و شکنندگی ناخن شود که با مصرف سبزیجات برگدار مانند اسفناج، گوشت قرمز و تخم مرغ میتوان از آن جلوگیری کرد. ویتامین ب کمپلکس نیز در بهبود بخشیدن وضعیت ناخنهای شکننده مفید است. البته عادات شما هم نقش مهمی در این میان دارند. متهم اصلی، قرار گرفتن بیش از حد ناخن در معرض آب است. مرطوب کردن مداوم دست و ناخن با آب (در اثر شستن بیش از حد دست، شستن ظروف، البسه و نظافت منزل بدون استفاده از دستکش) میتواند شکنندگی را بدتر کند.

زردی
ناخن سالمی که بر روی پوست سالم قرار داشته باشد، ته رنگی زیبا و صورتی دارد. اگر چنین نباشد، باید به دلایل آن توجه شود. اگر تمام ناخنها زرد شوند، میتوان آنرا نشانه بیماری ریه یا دیابت دانست. نقاط زرد بر روی ناخن میتوانند به خاطر وجود قارچ یا داء الصدف یاشد. از آنجایی که تمام موارد فوق نیاز به درمان حرفه ای دارند، بهتر است در صورت طولانی شدن چنین حالتی به متخصص پوست مراجعه شود. خانمهایی که معمولا از لاک ناخن بسیار تیره استفاده کرده یا تقریبا همیشه ناخنهایی لاک زده دارند، پس از پاک کردن لاک متوجه زردی اندک ناخن خود خواهند شد، اما در این مورد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در این حالت ناخنها از لاک رنگ گرفته اند و با مدتی لاک نزدن به رنگ طبیعی باز میگردند.

نقاط سفید
نقاط کوچک سفیدی که بر روی ناخنهایی با حالات و رنگ کاملا سالم پدید می آیند، معمولا نشانه مشکلی جدی نیستند. در اکثر اوقات آنها علامت آسیبهای وارد شده به ناخن هستند. اگر پایه ناخن ( جایی که سلولهای جدید ناخن تولید میشود) صدمه ببیند، نشانه های این ضربه به صورت نقاط سفیدی بر روی ناخن جدید دیده میشود. اما با توجه به اینکه رشد ناخن بسیار کند است، زمانی که این نشانه بر روی ناخن شما پدید می آید و شما آنرا میبینید، مدتها از زمان ضربه وارده گذشته و شما آنرا فراموش کرده اید.

اما اگر مطمئن هستید که به ناخن شما آسیبی وارد نشده و این نقاط سفید دائما بر روی ناخن شما وجود دارند، ممکن است به مشکلاتی چون اگزما یا داء الصدف دچار بوده یا رژیم غذاییتان کمبود روی (ماده موجود در غلات کامل، مرغ و غذاهای دریایی) داشته باشد.

تغییر رنگ
دلیل بسیار رایج تغییر رنگ ناگهانی جزئی و ناسالم ناخنها میتواند عفونت قارچی باشد. این مشکل به سادگی در سالنهای زیبایی غیر بهداشتی منتقل میشود و به خصوص در اثر استفاده از وسایل مانیکور استریل نشده به وجود می آید. عفونت قارچی موجب میشود که ناخن از پوست زیر آن فاصله بگیرد. ناخن به تدریج از روی پوست جدا شده و ضخیم میشود که این ضخامت در واقع در اثر تجمع قارچ ایجاد شده است. عفونت باکتریایی موجب میشود که رنگ ناخن اندکی به سبزی متمایل شود. اگر این عفونت به کوتیکل اطراف ناخن هم منتقل شود، این نواحی سرخ و متورم و دردناک میشوند. در صورت بروز چنین مشکلی به پزشک مراجعه کنید تا برایتان آنتی بیوتیک مناسب را تجویز کند.
 

.:: ترک سیگار چه فوایدی دارد ؟ ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


همواره رسانه های مختلف در خصوص مضرات سیگار مطالبی را به ما گوشزد می کنند. اما اگر شما هم سیگار می کشید، به راستی چرا باید آن را ترک کنید؟ آیا به این خاطر که سرطان زاست؟ یا به این خاطر که بیماری های قلب و عروق، اغلب در افراد سیگاری دیده می شود؟ البته اینها خودشان دلایلی منطقی به حساب می آیند. اما چرا سیگاری ها را به خوبی ترغیب به ترک سیگار نمی کنند؟ در این مطلب سعی داریم به جای پرداختن به عوارض مصرف سیگار، به برخی فواید سیگار نکشیدن بپردازیم.

1. سیگار نکشید و بیشتر عمر کنید
با ترک سیگار، وارد مرحله جدیدی از زندگی شوید. به گفته دکتر Thomas Glynn مدیر مرکز بین المللی کنترل سرطان در انجمن سرطان آمریکا: "هیچ مورد مشابهی، همانند سیگار نمی تواند به عنوان یک امر روتین به روند طبیعی بدنی شما صدمه بزند." سیگار تقریباً به تمام اعضای بدن صدمه میزند.

بر طبق آمارهای انجمن سرطان آمریکا تقریباً نیمی از افراد سیگاری، بخاطر عادت به مصرف سیگار به یک بیماری دچار شده و فوت می کنند. و در این میان بیشترین آمار متعلق به سرطان است. دود سیگار عامل پانزده نوع سرطان است. پس از سرطان هم، بیماری های ریه و بیماری های عروقی، عامل های بعدی مرگ سیگاری ها هستند. مردان و زنان سیگاری، هر یک به طور متوسط ۱۳٫۲ و ۱۴٫۵ سال از سال های عمرشان را بخاطر مصرف سیگار از دست می دهند.

اغلب سیگاری ها، با وجودی که از این مسائل با خبرند، دست به خودفریبی می زنند. بهانه آنها، اغلب چیزی شبیه این است: "حالا دیگر دیر شده.." اما مطالعات بسیاری نشان داده که ترک سیگار، در هر سنی و با هر میزان مصرفی، در افراد موثر است. به گفته دکتر Glynn: "فردی که در پنجاه سالگی سیگار را ترک کند، احتمال مرگ خود در پانزده سال آینده را به نصف می رساند."

2. به دوستان و اعضای خانواده خود رحم کنید
سیگاری ها تنها به خودشان صدمه نمی زنند. آنها به نزدیکانشان هم ضرر می رسانند. دکتر Glynn می گوید: "هر ساله نزدیک به پنجاه هزار نفر بخاطر همنشینی با سیگاری ها جان خود را از دست می دهند که اغلب آنها کودک هستند. شمار زیادی نیز به بیماری های ناشی از استنشاق دود سیگار دچار می شوند."

بر طبق مطالعات اخیر، ریسک تولد نوزاد مُرده در زنان بارداری که در خانه یا محل کار در معرض دود سیگار قرار دارند، به نسبت سایر خانم های باردار بسیار بالاست. این نشان می دهد که خطر دود سیگار برای جنین تا چه حد زیاد است. کارشناسان بر این باورند که مواد شیمیایی موجود در سیگار و دود آن می تواند موجب محدود شدن جریان خون و احتمال آسیب دیدن نوزاد و حتی مادر شود.

کسانی که در جوار افراد سیگاری هستند، به اجبار همان مواد سرطان زایی که فرد سیگاری مصرف می کند را استنشاق می کنند. کودکان و نوزادان، در خانه ای که یک سیگاری دارد، به نسبت سایر بچه ها بیشتر دچار بیماری هایی از قبیل سرماخوردگی، برونشیت، عفونت گوش و انواع مشکلات ریوی و تنفسی می شوند.

3. با توقف مصرف سیگار به شروع فوری ترمیم بدن تان کمک کنید
تنها چند ساعت پس از مصرف آخرین سیگار، بدن پروسه ترمیم را در بدن آغاز می کند. دکتر Glynn می گوید: "تقریباً ظرف ۷ تا ۱۰ روز، بدن شما قدرت خود را باز یافته و در کنار آن، در ادراک حس بویایی و چشایی شما، بهبود چشمگیری حاصل می شود." ضربان قلب و فشار خون تان به سرعت کاهش می یابند. همچنین وضعیت گردش خون و تنفس شما نیز ظرف چند هفته بهتر می شود. شما حتی نشانه های بهبود را در بینایی خود نیز حس می کنید.

تاثیرگذاری منفی سیگار بر روی پوست به سرعت خود را نشان می دهد. پیری و چین و چروک های پوستی، در کنار ایجاد لکه بر روی دندان ها و ناخن ها و همچنین بوی بد دهان، اولین نشانه هایی هستند که با مصرف سیگار آغاز می شوند. اما این نشانه ها به مرور پس از ترک سیگار از بین می روند و اغلبشان بهبود پیدا می کنند.

4. دوست داشتنی تر شوید
این روزها سیگارکشیدن کمتر مورد قبول عموم افراد اجتماع است. هر روز شاهد محدودیت های بیشتر برای سیگاری ها در اماکن عمومی هستیم. نشانه های "استعمال دخانیات ممنوع" و "لطفاً سیگار نکشید" را تقریباً در همه جا می توان دید. از تاکسی تا بیمارستان.

اغلب دولت ها برای کاهش هزینه های سرانه درمان که از سیگار ناشی می شوند، در صدد وضع قوانین سختگیرانه بیشتر برای کاهش مصرف سیگار هستند و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی سربسته مانند رستوران ها و حتی کافه ها به قانون تبدیل شده است.

یک بررسی که در شهر نیویورک انجام شده نشان داد که ۸۱ درصد از مردم حاضر نیستند یک پرستار سیگاری را برای مراقبت از فرزندانشان برگزینند. همچنین ۷۲ درصد مردم گفته اند حتی حاضر به ملاقات یک سیگاری نیستند و ۳۹ درصد آنها در پاسخ به این سوال که آیا به یک فرد سیگاری فکر می کنید یا نه، پاسخ منفی داده اند.

نتایج این مطالعات و بررسی ها در مجموع نشان می دهد که افراد سیگاری علیرغم اینکه به اجبار با مشکلات و استرس هایی در خصوص سیگار کشیدنشان در اماکن عمومی روبرو هستند، مورد علاقه اغلب مردم نیز نیستند. پس اگر شما هم یک سیگاری هستید، بد نیست هر چه زودتر تغییر رویه دهید.

5. پول خود را هدر ندهید
علیرغم تمام نکات منفی مصرف سیگار، چنین عادتی برایتان گران هم تمام می شود. طبق گفته های دکتر Glynn، یک فرد سیگاری به طور متوسط سالانه ۲۲۰۰ دلار از درآمدش را هزینه ی سیگارش می کند.
اگر باور نمی کنید، تنها کافیست هزینه ای که روزانه صرف خرید سیگار می کنید را در ۳۶۵ ضرب کنید. البته در کنار آن تورم، هزینه های بیمه خدمات درمانی و مراقبت های بهداشتی که دیر یا زود گریبانتان را می گیرند را هم محاسبه کنید. خواهید دید که نسبت به در آمدتان چقدر پول برای سیگارتان خرج می کنید.

این نکات می توانند بهانه هایی مثبت برای ترک سیگار باشند. لطفاً آنها را جدی بگیرید و بیشتر در موردشان بیاندیشید.

:: ویتامین هایی که موهای شما، عاشقشان خواهند شد! ::.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


این یک حقیقت است که موهای بدحالت و آسیب دیده، برای بهبود وضع ظاهر ما در زندگی بیرونی هیچ کاری انجام نمی دهند. به عبارت دیگر، هنگامی که موهای ما خوش فرم و حالت هستند، احساس خوشایندی به ما دست می دهد که همین امر باعث می شود ما نهایت تلاش خود را برای مراقبت از موهای خود به کار می بریم. حتی در بیشتر مواقع شامپوها و حالت دهنده ها نیز برای مراقبت از موها کافی نیستند.

برای اینکه بتوانید در مراقبت از موهایتان به بهترین نتیجه برسید، پیروی از یک رژیم غذائیٍ، معجزه بخش خواهد بود. در حالیکه شامپوهای زیادی وجود دارند که در ترکیبات خود انواع ویتامین های مورد نیاز موها را دارند، اما بهترین راه برای تامین ویتامین های مورد نیاز موها، استفاده از مواد خوراکی است. اما موهای شما بیشتر از همه عاشق کدام یک از ویتامین ها هستند؟ می توانید با نگه داری موارد زیر در حافظه خود، بیشترین مراقبت را ازموهای خود داشته باشید.

آنتی اکسیدان ها : آنتی اکسیدان ها موادی هستند که با رادیکال های آزادی که فرآیند پیر شدن را جلو می اندازد و یا ریسک ابتلا به بیماری ها را بالا می برد، مبارزه می کنند. رادیکال هایی که آنتی اکسیدان ها با آنها مبارزه می کنند از کجا می آیند؟ بسیاری از آنها در محیط اطراف ما یافت می شوند که به وسیله آلودگی هوا، خورشید و یا دود سیگار تولید می شود. مادامیکه موهای شما هر روز در محیط اطراف در معرض اینها هستند، مراقبت از آنها در مقابل این مواد بسیار مهم است.

اولین راه برای دفاع از موها در مقابل این موارد، آنتی اکسیدان هایی نظیر ویتامین آ، سی و ای است. هنگامی که شما در رژیم غذایی خود از موادی مانند سبزیجات، میوه ها ، لبنیات و خشکبار استفاده می کنید، مطمئن باشید به بهترین نحو مقدار مناسبی از آنچه موهایتان نیاز دارد به دست آوره اید.

مبارزه آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد، رشته ای از موهای سالم و خوش حالت را خواهد ساخت و محرک چرخه بهتر پوست سرخواهد بود. برای به دست آوردن نتیجه بهتر، مطمئن شوید که روزانه 5000IU ویتامین آ، 60 میلی گرم ویتامین سی و بیش از 400IU ویتامین ای مصرف میکنید.

بیوتین : بیوتین ها یکی از مواد مهم برای داشتن موهایی سالم هستند. چراکه سازنده کراتین هستند. کراتین در ناخن، مو و پوست وجود دارد. می توان از محصولات حاوی کراتین برای تقویت موها استفاده نمود. در آن صورت بیوتین هم می تواند از سفیدی مو و یا آسیب آنها جلوگیری کند.

بیوتین در بسیاری از مواد مانند لبنیات، شیر و تخم مرغ وجود دارد. مقدار توصیه شده این مواد در رژیم غذایی روزانه 150تا 300McG است. یکی دیگر از موادی که می تواند از آسیب های مو جلوگیری کند، ویتامین B5 است که مانند بیوتین در بسیاری از موادی که نام برده شد یافت میشود.

پناهگاهی از ویتامین گروه B : در کنار بیوتین ها، انواعی از ویتامین های نوعB وجود دارد که به موهای شما خوش حالتی را هدیه میدهد. اینوسیتول ها برای پیاز موو نیاسین برای چرخه پوست سر بسیار مفید هستند. اسید پانتوتنیک در کنار ویتامین B6و B12می تواند توان بیوتین را برای مقابله با سفیدی مو و ریزش آنها بالا ببرد.ویتامین های گروه Bرا هر روز استفاده کنید و خواهید دید که موهای شما با درخشندگی خود از این کار شما تشکر خواهند کرد!

استفاده روزانه یک مولتی ویتامین و رژیم غذائی مناسب برای برگشت خوش حالتی مو کافی خواهد بود. اما ترکیبات دیگری از ویتامین ها نیز وجود دارد که برای سلامتی و درخشندگی هر چه بیشتر موها ساخته شده اند. همانطور که استفاده روزانه یک سیب پزشک را از خانه شما دور نگه می دارد، بنابراین خواهید دید که مصرف این ویتامین های مقوی چقدر برای موهای شما مفید خواهد بود!
 

: هشت راز افراد باریک اندام ::.


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


حس "پر" بودن را با "سیر شدن" اشتباه نگیرید. همه ما یک دوست باریک اندام داریم. همان دوستی که هرگز دچار وسوسه سبد نان نمیشود و وقتی میگوید "من یک تکه کوچک برمیدارم"، واقعا همین کار را میکند. واقعا او چطور میتواند؟

تحقیقات نشان میدهد که افراد باریک اندام اصولا مانند باقی افراد به غذا فکر نمیکنند. دکتر دیوی کاتز (David Katz) استادیار بهداشت عمومی در دانشگاه ییل (Yale) میگوید: "فراد باریک با غذا رابطه راحت و بدون مشکلی دارند." "از طرف دیگر، افرادی که اضافه وزن دارند مدام به غذا فکر میکنند. آنها تمام اوقات به مقدار و تعداد دفعات غذا خوردن خود توجه میکنند و در نتیجه، زمان صرف غذا از مشغولیات دائمی ذهن و مغز آنهاست." در اینجا، متخصصین کاهش وزن به بررسی ذهن اسرار آمیز افراد "ذاتا" باریک اندام پرداخته و به شما میگویند که آنها چگونه رفتار کرده و شما چگونه میتوانید مانند آنان باشید.

1. آنها سیرشدن را به پر شدن معده ترجیح میدهند
به گفته جیل فلمینگ (Jill Fleming) نویسنده کتاب "لاغرها بشقابشان را پاک نمیکنند"، اگر برای پر شدن معده مقیاس از ۱ تا ۱۰ را در نظر بگیریم، باریکها در حدود درجه ۶ و ۷ دست از خوردن میکشند. اما باقی افراد (از جمله من و شما) تا درجه ۸ و ۱۰ هم پیش میروند. شاید دلیل اینکار اشتباه گرفتن حس "پر" بودن با سیر شدن است و ما تصور میکنیم اگر زود دست از خوردن بکشیم، خود را از غذاها محروم ساخته ایم. یا شاید عادت داریم بدون توجه به اینکه نیاز بدنمان چقدر است، هرچه در مقابلمان باشد تمام کنیم.

از لاغرها تقلید کنیم: هنگام صرف وعده بعدی غذایتان، در میانه غذا خوردن قاشق و چنگال را کنار بگذارید و با استفاده از مقیاس ۱ تا ۱۰ پری معده، درجه پری خود را بسنجید. یک بار دیگر هنگامی که حدود ۵ لقمه از غذایتان باقی مانده اینکار ا انجام دهید. هدف از این کار افزایش آگاهی شما از میزان سیری در طی صرف غذاست و از طرف دیگر، این مکثها، موجب میشود که احساس سیری فرصتی برای خودنمایی یافته و شما زودتر از قبل سیری را حس کنید.

2. آنها دریافته اند که گرسنگی یک مورد اورژانس نیست
بسیاری از ما که مدام با کیلوهای اضافه درگیریم، گرسنگی را به عنوان شرایطی در نظر میگیریم که باید به سرعت برطرف شود. به گفته دکتر جودیت بک (Judith Beck) "اگر از گرسنگی وحشت داشته باشید، مدام برای پرهیز از آن به خوردن میپردازیم." افراد باریک گرسنگی را تحمل میکنند زیرا میدانند که حمله های گرسنگی همواره می آیند و میروند، پس از اقدام فوری خودداری میکنند.

برای تقلید از آنها یک روز پر مشغله را برای به تاخیر انداختن یکی دو ساعته ناهار انتخاب کنید یا غذای میان وعده بعدازظهر را حذف کنید. خواهید دید که هنوز هم میتوانید به خوبی از عهده کارهایتان برآیید. پس در دفعات بعدی که ناله گرسنگی معده را شنیدید، در راه افتادن به سوی یخچال خودداری خواهید کرد.

3. آنها از غذا برای تسکین غصه های خود استفاده نمیکنند
مساله این نیست که زنان باریک اندام نسبت به خوردن احساسی ایمن هستند، اما آنها میتوانند این حالت را تشخیص داده و از خوردن دست بکشند.

چه کنیم که مانند آنها باشیم؟ افزودن لغت "ایست" به مجموعه لغات روزمره بسیار مفید است. این کلمه با فرمانهایی چون "از خوردن باقی بیسکوییتها دست بکش" متفاوت است، ما باید بیاموزیم که در زمانهایی چون گرسنگی، خشم، تنهایی یا خستگی که چهار دلیل اصلی خوردن احساسی هستند، به خود آمده و فرمان "ایست" را صادر کنیم.

اگر واقعا گرسنه هستید، یک میان وعده متعادل مانند یک مشت آجیل خام انتخاب کنید که بتواند شما را تا وعده بعدی غذا نگهدارد. اما اگر خشمگین، تنها یا خسته هستید، برای تسکین احساسات خود به دنبال یک راه حل جایگزین و بدون کالری باشید. خشم خود را با پیاده روی یا تنها با بالا و پایین پریدن کنترل کنید زیرا بالا رفتن ضربان قلب میتواند از میزان عصبانیت شما بکاهد. تنها هستید؟ به یک دوست تلفن کنید، به اقوام و دوستان یک ای-میل بفرستید یا برای قدم زدن به پارک یا فروشگاه بروید.حتی اگر با یک چهره آشنا برخورد نکنید هم، بودن در کنار دیگران شما را بیشتر به اجتماع مرتبط میکند. اگر هم خسته هستید، به خاطر خدا کمی خوابید!

4. آنها میوه بیشتری میخورند
بر اساس تحقیقی از جامعه متخصصین تغذیه آمریکا، افراد لاغر در طول روز به طور متوسط یک وعده میوه بیشتر از اشخاص چاق مصرف کرده و بیشتر از آنکه به مصرف مواد چرب تمایل داشته باشند، به مواد فیبری علاقمندند.

تقلید از باریک اندامها: میوه را به غذاهای خود وارد کنید. ببینید در رژیم روزانه شما چه امکاناتی برای افزودن میوه وجود دارد. هدف شما باید افزودن دو یا سه وعده میوه به غذای روزانه باشد. میتوانید میوه را در ماست ریخته، برشهای میوه را به ساندویچ خود افزوده یا برای دسر از سیب پخته استفاده کنید. همواره یک ظرف میوه روی میز داشته باشید تا هنگام گرسنگی اولین ماده دم دستتان میوه باشد.

5. آنها بنده عادتند
هر متخصص تغذیه به شما خواهد گفت که داشتن رژیم غذایی متنوع بسیار مفید است اما تنوع بیش از حد میتواند نتیجه معکوس ببار آورد. تحقیقات نشان داده اند که مزه ها و بافتهای بیش از حد متنوع افراد را به پرخوری تشویق میکنند. به گفته دکتر بک " افراد باریک اندام دارای چیزی هستند که من آنرا "عادت غذایی" مینامم. اکثر غذاهای این افراد از مواد اولیه ای که با دقت انتخاب شده اند تشکیل میشوند. این غذاها از موارد تنوع بخش و غافلگیر کننده اندکی برخوردارند و در کل، رژیم غذایی آنها قابل پیش بینی است."

برای در پیش گرفتن این روش باید در مورد وعده های اصلی غذایتان تا حد امکان برنامه ریزی شده و ثابت باشد برای مثال صبحانه شامل برشتوک و شیر، سالاد برای ناهار و الی آخر. افزودن مرغ آب پز یا کبابی به سالاد در یک روز و ماهی تن در روز دیگر اشکالی ندارد، مهم این است که دنبال کردن یک برنامه غذایی تقریبا از پیش تعیین شده، امکان افراط را از شما سلب میکند.

6. آنها دارای ژن اراده و خویشتن داری هستند
محققین در دانشگاه تافتز (Tufts) متوجه شده اند که بزرگترین عمل تعیین کننده افزایش وزن زنان در سنین ۵۰ و ۶۰ میزان رفتارهای بیقیدانه یا به عبارت دیگر نامحدود آنهاست. زنانی که رفتارهای بی قید کمتری دارند و در مقابل از حس خودداری متعادلی برخوردارند، از کمترین میزان اضافه وزن برخوردارند. بی قیدی بیشتر و در نتیجه خودداری کمتر، به افزایش وزن تا ۱۵ کیلو در سنین بالاتر منجر میشود.

برای تقلید از این خصیصه، برای زمانهایی که میزان خودداریتان در کمترین میزان آن است-مانند مهمانیها و حضور در گروه بزرگی از دوستان، آماده شوید. اگر در مهمانی هستید، با خود قرار بگذارید که از هر چهار پیش غذایی که به شما تعارف میشود، یکی را بردارید. اگر برای شام بیرون رفته اید، برای غذای اصلی، یک پیش غذا سفارش دهید و دسر خود را با یکی از دوستان شریک شوید. اگر عصبی هستید (یک موقعیت دیگر از خودداری اندک) حتما مقداری خوراکی سالم مانند میوه یا سبزیجات خرد شده ای چون هویج و کرفس در اختیار داشته باشید.

7. آنها اهل حرکت هستند
لاغر اندامها، به طور متوسط هر روز دو و نیم ساعت بیش از افراد دیگر سرپا هستند- که برای سوزاندن ۱۵ کیلو در سال کافی است. اگر قصد دارید بر میزان تحرک خود بیافزایید، قبل از هرچیز باید صادقانه مقدار حرکت خود را ارزیابی کنید. بسیاری از افراد در برآورد مقدار تحرک خود غلو میکنند. اکثر مردم ۱۶ تا ۲۰ ساعت از روز خود را در حالت نشسته میگذرانند.

اگر یک گام شمار pedometer در اختیار داشته دارید، در یک روز عادی آنرا به کار ببرید و ببینید تا چه حد به تعداد توصیه شده- ۱۰ هزار قدم - نزدیک شده اید. روز شما باید شامل ۳۰ دقیقه تمرین ورزشی با برنامه و مجموعه ای از عادات مفید مانند استفاده از پله به جای آسانسور یا تمیز کردن منزل با سرعت و انرژی بیشتر باشد. شما میتوانید با استفاده از جدول موجود در www.caloriecontrol.org میزان کالری مصرفی فعالیتهای مختلف را ببینید.

8. آنها خوب میخوابند
افراد باریک در مقایسه با افراد دارای اضافه وزن، هفته ای ۲ ساعت بیشتر میخوابند. بنا به نظر محققین، کمبود استراحت با چشمان بسته، با کاهش هورمونهای کنترل کننده اشتها مانند لپتین (leptin) و افزایش هورمونهای بالا برنده اشتها مانند گرلین (ghrelin) ارتباط مستقیم دارد.

از این روش تقلید کنیم: ۲ ساعت خواب بیشتر در هفته به معنای ۱۷ دقیقه خواب بیشتر در روز است که حتی برای افرادی که برنامه کاری بسیار فشرده ای دارند هم قابل اجراست. از این مقدار افزایش به زمان خواب شروع کنید تا بتوانید برنامه خود را طوری تنظیم نمایید که هر شب ۸ ساعت بخوابید.

توصیه مهم: صبحانه بخورید! ۷۸% از رژیم گیرندگان موفق هر روز خود را با صبحانه آغاز میکنند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها


آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 106
بازدید ماه : 632
بازدید کل : 57530
تعداد مطالب : 485
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 4



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
فروش انواع نوت بوک و قطعات رايانه
<-BlogTitle->
این سایت را حمایت می کنم