مجله پزشکی
دانش و اندیشه
درباره وبلاگ


امید است که مطالب وبلاگ دانش و اندیشه درجهت ارتقای اطلاعات شما عزیزان گام بلندی برداشته باشد
آخرین مطالب
نويسندگان
برچسب:, :: :: نويسنده : abhahala

برخی از عادات روزمره زندگی با تاثیر منفی بر اندامهای بدن، موجب پیری زودرس می شود :

تماشای تلویزیون
در حالیكه اكثر مردم تماشای تلویزیون را تنها موجب تضعیف بینایی خود می دانند، باید گفت كه براساس تحقیقات كارشناسان دانشگاه كوئینزلند، به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون، ۲۲ دقیقه از طول عمر انسان كم می شود. همچنین بررسی ها نشان می دهد، تماشای تلویزیون خطر ابتلا به الزایمر را بطور محسوسی افزایش می دهد.

نوشیدن مایعات با نی
نوشیدن مایعات با استفاده از نی یا از طریق بطری های آن كه معمولا در بازیهای ورزشی و توسط ورزشكاران مشاهده می شود، عملكردی مانند سیگار كشیدن داشته و با جمع كردن دهان موجب پیدایش چین و چروك در این ناحیه می شود که این چروك ها چهره فرد را پیرتر نشان می دهد.

خیلی زیاد یا خیلی كم ورزش كردن

فواید ورزش برای سلامتی و شادابی بدن بر هیچكس پوشیده نیست بطوریکه ورزش كردن موجب ایمنی در برابر ابتلا به آلزایمر، درمان بیماریهای روحی و روانی، افزایش جریان خون و در نتیجه شادابی و جوانی پوست می گردد. اما افراط در ورزش نیز می تواند موجب سختی مفاصل و آسیب های غیرقابل درمان به استخوانها شود.

استفاده از دستگاه های گرمازا
بسیاری از مردم از روشهای مختلف برای جوانسازی پوست خود استفاده می كنند، در حالیكه نمی دانند طرز زندگی آنها موجب پیری زودرس آنان شده، بدون آنكه متوجه آن باشند بخاری ها و وسایل گرمازا با گرمای تولیدی خود موجب از بین رفتن رطوبت محیط و در نتیجه خشكی پوست می شود یكی از آثار منفی نبود رطوبت در محیط زندگی، چروك شدن پوست می باشد. قراردادن یك لیوان آب در محیط یا پوشیدن لباسهای كلفت در خانه برای گرم شدن، برای سلامت پوست مناسب تر است.

مصرف شكر

درست است كه همه از مضرات شكر برای سلامتی بدن آگاه هستند، اما اینكه شكر تاثیر قوی تری از نور خورشید و سیگار بر چین و چروك پوست دارند، نكته فراموش شده ای است. هنگامیكه سطح شكر در خون بالا می رود، پروسه ای به نام "گلیكیشن" رخ می دهد كه كلاژن پوست را تخریب و موجب چروك و آویزان شدن آن می شوند.

شغل

در حالیكه هریك از انسانها در مشاغلی مشغول به كار هستند كه برای سایرین مفید و موثر است، اما بطور غیر مستقیم موجب تضعیف و ركود تدریجی قوای بدن فرد می گردد. براساس تحقیقات دانشمندان كار منبع اصلی استرس و در نتیجه بیماریهای قلبی و تحلیل سلولها می باشد. بعلاوه صرف وقت زیاد در محل كار به معنی كاهش وقت برای فعالیت های مفیدی چون ورزش كردن، تهیه و مصرف غذاهای سالم و خواب كافی می باشد. برای كاهش این آسیب ها باید ساعات كاری خود را كاهش و بخشی از ساعات عصر و تعطیلات آخر هفته را به اینگونه فعالیت های مفید اختصاص داد.

صابون

ممكن است تصور كنید صابون بهترین دوست برای پوست شماست، اما كاملا در اشتباهید. چراکه پوست دارای پوششی اسیدی است كه بعنوان حصاری طبیعی عمل می كند و با استفاده از صابون این لایه روغنی محافظ از روی پوست شسته شده و علاوه بر خشكی پوست، آسیب پذیری آن در برابر باكتری ها و آلودگی ها نیز بیشتر می شود. صابونهای با PH طبیعی و فاقد مواد شیمیایی می تواند راه حلی برای این كار باشند.

استفاده از هدفون و هندزفری

كاهش شنوایی، یكی از نشانه های كهولت سن محسوب می شود، اما استفاده از هدفون و هندزفری برای گوش دادن به موزیك، می تواند روند سنگینی گوش را تسریع كند. موسیقی با صدای بلند آثار مخرب آنها را تشدید می كند.

خوابیدن

خوابیدن طولانی روی یك سمت بدن و فشار درازمدت یك طرف صورت روی بالش موجب پیدایش خطوطی در چهره می شود كه در صورت تكرار آن، این خطوط برای همیشه روی صورت می مانند. قرار گرفتن صورت روی بالشی همچنین رطوبت پوست را گرفته و خشكی و چین و چروك ایجاد می كند. به پشت خوابیدن و استفاده از ابریشم و ساتن بعنوان روبالشی، تاثیر بسزایی در كاهش این اثرات دارد.

رژیم غذایی كم چرب

برخی از افراد برای جلوگیری از چاقی و بیماریهای قلبی، چربی ها را بطور كامل از برنامه غذایی خود حذف می كنند، در حالیكه نبود چربی های مفیدی مانند امگا ۳ در بدن تاثیرات مخربی بر بدن بخصوص در پوست دارند. روغن زیتون، روغن كنجد و روغن ماهی نه تنها مضر نبوده؛ بلكه سلامتی و جوانی پوست و افزایش قوای جسمی را بدنبال دارد.

خوراکی های تابستانه برای کاهش وزن

برخی از مواد غذایی مصرفی در فصل‌ بهار و تابستان باعث کاهش وزن می شوند که در زیر با بعضی از این مواد غذایی آشنا می شوید:

توت‌ فرنگی
فیبر موجود در توت‌ فرنگی انتخاب خوبی برای کاهش وزن است. در مطالعات اخیر روشن شده است افرادی که روزانه ۸ گرم فیبر استفاده می‌کنند با کاهش بیش از ۹۰۰ گرم وزن در ماه روبه‌رو می‌شوند. یک فنجان توت‌فرنگی ۳ گرم فیبر دارد و به علت داشتن ویتامین ث و آنتی‌اکسیدان‌ها ضمن رسیدن به تناسب اندام به فرد کمک می‌کند تا سلامت پوست خود را حفظ کند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ حاوی منبع خوبی از پروتئین است. افرادی که اقدام به خوردن تخم‌مرغ در وعده صبحانه می‌کنند دو برابر افرادی که از نان و شیرینی استفاده می‌کنند، وزن از دست می‌دهند.

سالاد

سرشار شدن وعده غذایی با فیبر و غذاهای غنی از آب مصرف کالری را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد. به جز سالاد و سوپ سبزیجات نیز انتخاب مؤثری در وعده ناهار برای کاهش ۲۰ درصد کالری در روز است.

قارچ

قارچ به علت طعم دلپذیرش مورد توجه خیلی از افراد قرار دارد. این ماده غذایی خوش طعم کالری کمی داشته و می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد.

هشدارهایی که ناخن ها به ما می دهند

آیا می دانستید ناخن ها می توانند گویای سلامت و یا عدم سلامتی بدن ما باشند؟ علایم وجود مشکلاتی در قلب، ریه و کبد می توانند خود را بصورت سفیدی، کبودی و یا ناهمواری در ناخن آشکار سازند. هر چند که مشاهده یک عامل جدید ممکن است اجباراً نشانه ای از بروز یک بیماری خاص نباشد، اما بد نیست با علائمی که در شکل و رنگ ناخن ها پدیدار می شوند، آشنا شوید. با مطالعه این مطلب می توانید به رازهایی که ناخن ها آشکار می کنند، پی ببرید.

ناخن رنگ پریده : گاهی اوقات داشتن ناخن های رنگ پریده می تواند نشانه ای از وجود برخی بیماری های جدی مانند کم خونی، نارسایی قلبی، بیماری های کبدی و سوء تغذیه باشد.

ناخن سفید رنگ :
ناخن سفید با لبه ی تیره رنگ می تواند از علایم مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد.

ناخن زرد رنگ :
یکی از شایع ترین دلایل زرد بودن ناخن، عفونت های قارچی است. در موارد شدید بستر ناخن عقب رفته و ناخن ضخیم و ترک خورده می شود. در موارد کمیاب، زردی ناخن می تواند نشان دهنده مشکلات جدی تیروئید، ریه، دیابت و یا بیماری پوستی پپسوریازیس باشد.

ناخن های کبود :
ناخن کبود بدان معناست که بدن نمی تواند اکسیژن کافی دریافت کند. این مشکل به صورت بالقوه نشان دهنده بروز یک نوع عفونت ریه ای مانند ذات الریه و یا برخی مشکلات قلبی است.

ناخن های مواج و ناهموار :
اگر سطح ناخن مواج و دارای فرورفتگی و برآمدگی باشد و پوست زیر ناخن به قهوه ای مایل به قرمز تغییر رنگ داده باشد، می تواند از نشانه های اولیه ی بیماری پوستی پسوریازیس و یا التهاب مفاصل باشد.

ناخن پوسته پوسته شده و ترک خورده :
ناخن های خشک و شکننده که دائما ترک خورده و ترک ها به بستر ناخن پیش می روند، به مشکلات تیروئید مربوط می شود. اما اگر ترک های ایجاد شده به رنگ زرد متمایل باشند، احتمال عفونت های قارچی بیشتر است.

پف کردگی بستر ناخن :
پوست اطراف ناخن، اگر پف کرده و به رنگ قرمز متمایل باشد می تواند به عنوان التهاب ناخن شناخته شود. لوپوس و بیماری های بافت همبند از این دسته به شمار می آیند. همچنین وجود عفونت در بدن نیز می تواند باعث قرمزی و التهاب پوست شود.

خطوط تیره زیر ناخن :
خطوط تیره زیر ناخن را نباید نادیده گرفت و در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه شود. اغلب دلیل نمایان شدن این خطوط، وجود تومور های سیاه رنگ قشر عمیق پوست ملانوما است که از خطرناک ترین نوع سرطان پوست به شمار می آید.

جویدن ناخن :
جویدن ناخن ممکن است چیزی بیشتر از یک عادت قدیمی نباشد، اما در برخی موارد می تواند از علائم استرس مزمن باشد که نیاز به درمان دارد. همچنین جویدن و کندن ناخن می تواند نشانه وسواس جبری باشد که در این صورت باید با پزشک معالج مشورت شود.

گرچه برخی شرایط و ناهنجاری ها در بدن موجب تغییر رنگ و شکل ناخن ها می شوند، اما این تغییرات در موارد نادر نشان دهنده بیماری است، به گونه ای که تمام افرادی که ناخن های سفید رنگ دارند، حتما به هپاتیت مبتلا نیستند. با این وجود اگر ناخن هایی سالم دارید احتمالاً بدن شما نیز از شر مشکلات فوق در امان است. اما چنانچه نگران تغییرات ظاهری ناخن های خود هستید، به طور حتم مراجعه به یک متخصص پوست بی ضرر خواهد بود.

در مورد چای بیشتر بدانید

1. بوته چای جزو معدود گیاهانی است که به دلیل وجود سموم فراوان در بافت آن، در طبیعت هیچ آفت جدی به جز انسان ندارد! مزارع این گیاه نیاز به سمپاشی ندارند و هیچ چرنده، پرنده، حشره و ... به آن نزدیک نمی شود. اگر در بین علوفه چهارپایان (هر نوع که باشند) حتی کمی برگ چای باشد، حیوان به محض جویدن آنها را از دهانش بیرون می ریزد !

2.
در بسیاری از مناطق کشاورزی، برای آن که احشام و سایر حیوانات به مزارع و کشتزارهای مختلف نزدیک نشده و زراعت را خراب نکنند، اطراف آنها را بوته چای می کارند. حیوانات با مشاهده بوته چای به مزرعه نزدیک نمی شوند!

3.
اولین وارد کننده تخم این گیاه به ایران در اوایل دوره قاجار انگلیسی ها بودند که با همکاری عناصر خودفروخته ای در دربار قاجار، کشت این گیاه و نوشیدن دم کرده آن را در ایران رواج دادند. واقعیت آن است که حکمای ایران زمین از چند هزار سال قبل با این گیاه آشنایی داشته و به خوبی می دانستند که این گیاه ارزش غذایی نداشته، بلکه مصرف غیر دارویی آن مضر است.

4.
موادی که در اصطلاح علم شیمی ساختار مولکولی حلقوی دارند (مواد آروماتیک) سرطان زا هستند. "پلی فنول" یکی از مواد آروماتیک است که چای هم این ماده را دارد. فنول چیست؟ فنول یک ماده دارای ترکیبات حلقوی است که بر روی پوست، کبد و سیستم گوارش اثرات نامطلوبی می گذارد. جالب اینجاست که قریب به اتفاق مواد معطر شیمیایی که در کارخانجات به چای اضافه می کنند هم جزء مواد آروماتیک و سرطان زا هستند! (گل بود به بلبل هم آراسته شد!!)

5.
مصرف چای (خصوصاً پس از غذا که سال هاست عادت بسیاری از ایرانیان شده است) جلوی جذب آهن معدنی موجود در غذاها توسط بدن را می گیرد که در نتیجه منجر به بروز بیماری کم خونی مزمن در مصرف کنندگان می شود. چای دارای ترکیباتی به ‌نام تانن است که مزه‌ تلخ چای را ایجاد می کند. تانن‌ها با آهن، ایجاد رسوب می‌ نمایند و این رسوب به دلیل درشتی ملکول و سنگینی، غیر قابل جذب توسط بدن است. لذا در صورتی که غذای مصرفی دارای آهن بوده و بلافاصله بعد از آن چای مصرف شود، از جذب آهن آن جلوگیری می کند. فراموش نکنید که عارضه کم خونی خود باعث ده ها بیماری دیگر در بدن می شود.

6.
همان گونه که گفته شد چای دارای ماده ای است به نام تانن. این ماده بسیار مدرر است و به همین خاطر مایعات بدن را دفع کرده و پلاسما غلیط می شود. آنزیم ها در پلاسمای غلیظ نمی تواننند فعالیت کنند و به همین خاطر مواد زاید در بدن انبار شده و موجب بیماری های گوناگون می شود. ضمناً تانن موجب فعالیت بیش از حد سلول های اپیتلیال کلیه شده و کلیه را به مرور از کار می اندازد!

7.
گیاه چای دارای ماده ای است به نام اگزالیک اسید، که مسموم کننده بوده و اختلالات متابولیسمی ایجاد می کند. این ماده در کلیه رسوب کرده و سنگ های کلیوی اگزالیک را موجب می شود.

8.
مصرف زیاد چای دندان ها را لك دار و سیاه می كند.

9.
چای ترشح اسید معده را تحریک می كند و همچنین به دلیل ماهیت اسیدی خود، در بروز زخم معده مؤثر است.

10.
در هر فنجان چای بین 60 تا 75 میلی گرم "کافئین" وجود دارد که LDL خون را افزایش می دهد و عاملی می شود برای انفارکتوس های قلبی و مغزی، ولی البته آرام بخش است و در دراز مدت اعتیاد ایجاد می کند!

11.
به دلیل وجود مقدار زیادی از ماده کافئین در چای، براى عده اى باعث تحریك اعصاب و یا تپش قلب می شود. همچنین نوشیدن چاى پررنگ براى خانم ها احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش مى دهد.

12.
ماده آرام بخش دیگری در چای وجود دارد به نام "تئین" که محرک سیستم اعصاب سمپاتیک است و موجب افزایش ترشح آدرنالین می شود. تئین موجب کاهش مقدار منیزیم داخل سلول ها می شود. منیزیم ماده ای است که در سلول قرار دارد تا با انواع سرطان ها مبارزه کند و با نوشیدن چای این ماده مفید از بدن خارج می شود.

13.
به نظر شما چرا اغلب افراد چای خور جدی، هنگامی که تصمیم به ترک چای می گیرند با علایمی مشابه با علایم معتادان مواد مخدر در هنگام ترک مواد مذکور (همچون سردرد، بی خوابی، بی حوصلگی، آشفتگی روحی و ...) مواجه می شوند؟! آیا این موضوع که ادعا شده است سال هاست تولید کنندگان چای در کشورهای خارجی برای حفظ مشتریان خود به چای مواد افزودنی مضر و اعتیادآوری اضافه می کنند قابل اعتنا نیست؟

14.
چند نفر معتاد به مواد مخدر را می شناسید که سیگاری نباشند؟ و چند نفر سیگاری را می شناسید که چای خورهای قهاری نباشند؟! چای به دلیل مواد افیونی طبیعی که در خود داشته و مواد شیمیایی که در فرآیند تولید توسط بسیاری از تولیدکنندگان به آن اضافه می شود، مقدمه ای برای آمادگی بدن جهت پذیرش انواع اعتیادها به مواد مضر دیگر است.

15.
اگر دقت کنید قریب به اتفاق مواد سمی در طبیعت دارای طعم تلخ می باشند. شاید پروردگار مهربان با این گونه خلقت خواسته است به موجودات هشدار دهد که چه موادی خوراکی نیستند و باید از آنها پرهیز کنند. چای یکی از تلخ ترین گیاهان موجود در طبیعت است که البته با روش های مختلف سعی در کاهش این تلخی و صد البته عادت دادن ذایقه مردم به آن دارند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها


آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 139
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 244
بازدید ماه : 770
بازدید کل : 57668
تعداد مطالب : 485
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 4



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
فروش انواع نوت بوک و قطعات رايانه
<-BlogTitle->
این سایت را حمایت می کنم