مجله سلامت
دانش و اندیشه
درباره وبلاگ


امید است که مطالب وبلاگ دانش و اندیشه درجهت ارتقای اطلاعات شما عزیزان گام بلندی برداشته باشد
آخرین مطالب
نويسندگان
برچسب:, :: :: نويسنده : abhahala

 

 

10 دلیل برای مصرف گوجه‌فرنگی


به دلایل بسیاری باید این سبزی پرخاصیت و سرشار از آنتی‌اکسیدان مصرف شود که در این جا به 10 مورد از آن‌ها پرداخته‌ایم.



1- گوجه‌فرنگی حاوی هر چهار کارتینوئید می‌باشد: کارتینوئید آلفا و بتا، لوتئین، و لیکوپن. هریک از این کارتینوئیدها خواص خاص خود را دارند اما در کنار یکدیگر نیز فوایدی را ایجاد می‌کنند.

2- به طور خاص، گوجه‌فرنگی حاوی مقدار بسیار زیادی لیکوپن است که گفته میشود بالاترین فعالیت آنتی‌اکسیدانه را در بین کارتینوئیدها داراست.

3- گوجه‌فرنگی و بروکلی در کنار هم بسیار پرفایده هستند و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند. در یک تحقیق مشخص شد که در موش‌های صحرائی که به آنها گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی داده شده بود، نسبت به موش‌هایی که به آنها لیکوپن بعنوان یک مکمل غذایی داده شده بود یا گوجه‌فرنگی و کلم بروکلی جداگانه به آنها داده شده بود، تومورهای پروستات بسیار کندتر رشد می‌کند.

4- طبق تحقیقی که در دانشگاه مونترآل انجام گرفت، مشخص شد رژیم‌های غذایی سرشار از گوجه‌فرنگی، به کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز کمک می‌کند. در این تحقیق محققان دریافتند که لیکوپن می‌تواند تا 31 درصد احتمال سرطان لوزالمعده را در میان آقایان با بالاترین و پایین‌ترین مقدار مصرف از این کارتینوئید، کاهش دهد.

5- گوجه‌فرنگی حاوی 3 آنتی اکسیدان بسیار مهم است: بتا-کاروتیئن (که فعالیت ویتامین A را در بدن دارد)، ویتامین E، و ویتامین C.

6- گوجه‌فرنگی سرشار از پتاسیم است، ماده معدنی که اکثر ما با کمبود آن مواجه هستیم. یک لیوان آب گوجه‌فرنگی حاوی 543 میلی‌گرم پتاسیم بوده و ½ فنجان سس گوجه‌فرنگی حاوی 454 میلی‌گرم از این ماده است.

7- وقتی گوجه‌فرنگی همراه با سایر چربی‌های مفید مثل آوکادو یا روغن زیتون، مصرف شود، جذب کارتینوئیدهای گیاشیمیایی در گوجه‌فرنگی، 2 تا 15 مرتبه بیشتر می‌شود.

8- گوجه‌فرنگی بخش مهمی از رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای را تشکیل می‌دهد. در بسیاری از غذاهای مدیترانه‌ای از گوجه‌فرنگی یا سس آن استفاده می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که معمولاً از رژیم‌های مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند، کمتر از سایرین به خاطر مشکلات قلبی و سرطان جان می‌سپارند.

9- وقتی خانم‌های شیرده از محصولات گوجه‌فرنگی استفاده کنند، غلظت لیکوپن شیرشان افزایش می‌یابد. در این مورد، بهتر است گوجه‌فرنگی پخته باشد. محققان همچنین دریافته‌اند که خوردن محصولات گوجه‌فرنگی مثل سس گوجه بیشتر از خوردن گوجه‌فرنگی تازه، غلظت لیکوپن را در شیر مادر افزایش می‌دهد.


10- برش های گوجه‌فرنگی حاوی غلظت بسیار بالایی کارتینوئید هستند. مقدار جذب کارتینوئید توسط سلول‌های روده انسان در رب گوجه‌فرنگی که حاوی پوست گوجه‌فرنگی باشد، بسیار بیشتر از نوع رب فاقد پوست گوجه‌فرنگی است. پس برای بالاتر بردن فواید غذایی گوجه‌فرنگی، از پوست کندن آن خودداری کنید.

 

 

 

تقویت ایمنی بدن با این ادویه

تقویت ایمنی بدن با این ادویه

ادویه علاوه بر این‌كه به طعم‌داركردن غذاها كمك می‌كند، خواص زیادی نیز دارد و بسیاری مواقع به عنوان دارو نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادویه كاری جزو ادویه‌هایی است كه در شرق دنیا بخصوص پاكستان، هندوستان و افغانستان به مقدار بسیار زیاد در وعده‌های غذایی مصرف می‌شود.

«كاری» ادویه‌ای است كه در آن 20 نوع گیاه معطر از جمله زیره، رازیانه، گشنیز و... وجود دارد و هر گیاه خواص بسیار عالی دارد. در فرمولاسیون كاری فلفل و زردچوبه پایه اصلی است.

به دلیل اهمیت ادویه‌ها در اكثر رژیم غذایی، بتازگی گروهی از محققان دلایل جالبی كشف كرده‌اند كه نشان می‌دهد چرا بیش از هزار سال است انسان‌ها از ادویه‌ها و بویژه ادویه كاری استفاده می‌كنند.

آنها طی آزمایش‌ها و تحقیقات زیادی متوجه شدند ادویه زردچوبه به طور قابل ملاحظه‌ای می‌تواند سبب افزایش پروتئینی خاص شود كه به طور طبیعی در حفظ و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

این پروتئین با تقویت سیستم ایمنی بدن، مانع ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌شود.

این پروتئین كه GAMP نام دارد، به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با انواعی از میكروب‌ها و باكتری‌ها كمك می‌كند. در حقیقت سبب می‌شود سیستم ایمنی بتواند براحتی با ویروس‌ها و باكتری‌ها مقابله و آنها را نابود كند.

از طرفی قبلا محققان دریافته بودند ویتامین D نیزدرافزایش این پروتئین نقش دارد. این محققان سال‌هاست طی مطالعاتی درصدد شناسایی مكانیسم‌هایی هستند كه سبب افزایش سطح این پروتئین در خون می‌شود.

این ژن یا پروتئین به‌عنوان یك پروتئین ضدمیكروبی شناخته و تا به حال تنها در انسان‌ها دیده شده است. این پروتئین با تاثیری كه بر سیستم ایمنی بدن دارد، نقش موثری در از بین بردن انواع میكروب‌ها و باكتری‌ها دارد.

خاستگاه اصلی كاری مانند بیشتر ادویه‌ها هندوستان و جنوب آسیاست. استفاده از این ادویه نزدیك به 2500 سال قدمت دارد، علاوه بر چاشنی به عنوان دارو نیز موارد مصرف زیادی دارد.

از جمله خواص دیگر این ادویه می‌توان به خواصی چون محافظ كبد، ضدمیكروب، ضدنفخ، محرك معده، مقوی معده، معرق، حاوی ویتامین C، ضدسرطان و خنثی‌كننده رادیكال‌های آزاد نیز اشاره كرد.

از سوی دیگر، ادویه كاری بوی مواد ناخوشایند مانند گوشت را هم پوشش می‌دهد و به طور كلی مصرف متعادل آن برای سلامت فرد بسیار مفید است.

مطالعه‌ای كه روی غذاهای غربی و شرقی انجام شده نشان داده در شرق دنیا كه ادویه بیشتری مصرف می‌شود، سلامت بدن بویژه در قبال امراضی مانند سرطان و مشكلات كبدی بیشتر تامین می‌شود.

همچنین مطالعات نشان داده ماده كوركومین موجود درادویه كاری، عامل ضدالتهاب و یك آنتی‌اكسیدان قوی است و موجب كاهش التهاب مفاصل می‌شود حتی ممكن است این عنصر ژن ناقل سرطان پستان را غیرفعال كند و روند پیشرفت سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ را كاهش دهد.

كوركومین تاثیر مثبت و چشمگیری در درمان سرطان لوزالمعده دارد. گروهی از پژوهشگران معتقدند كوركومین می‌تواند با سرطان پوست نیز مبارزه و ملانوم سلول‌های سرطانی پوست را خراب كند.

به نظر می‌رسد كوركومین موجود در پودر كاری از آلزایمرنیز پیشگیری می‌كند و حافظه را بهبود می‌بخشد.

همچنین گروهی از متخصصان تغذیه می‌گویند ادویه كاری می‌تواند به لاغرشدن و كاهش وزن نیز كمك كند.

یكی از مواد اصلی موجود در ادویه‌های كاری، فلفل قرمز است كه دمای بدن را افزایش می‌دهد و با افزایش میزان سوخت و ساز بدن، به سوختن كالری‌ها و چربی‌ها كمك می‌كند. نكته جالب‌تر این كه این ادویه به فرد كمك می‌كند در وعده غذایی بعدی كمتر غذا بخورد.

با توجه به خواص زیاد این ادویه محققان در مطالعات متعددی سعی كردند به دلایل این خواص پی ببرند و این‌كه كاری چگونه می‌تواند این اثرات شگفت‌انگیز را داشته باشد.

در مطالعات جدید محققان با كمال شگفتی متوجه شدند كاری یا زردچوبه هندی اثرات شگفت‌انگیزی روی ژن یا پروتئین GAMP و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد زیرا این ادویه با مكانیسمی جالب سبب افزایش فعالیت این پروتئین و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود لذا محققان با یافته‌ها امیدوارند بتوانند درآینده داروهای زیادی را برای تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها بویژه بیماری‌هایی كه منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند، تولید كنند.

البته یافته‌ها نشان می‌دهد اثرات كاری به اندازه ویتامین D نیست، زیرا اثرات ویتامین D بر این پروتئین قوی‌تر است، با این حال اثرات فیزیولوژیك گسترده‌ای بر سیستم دفاعی بدن دارد.

با توجه به خواص مفید این ادویه محققان توصیه می‌كنند حتما در رژیم غذایی از این ادویه مفید استفاده شود زیرا مصرف مداوم و كافی این ادویه می‌تواند به حفظ سلامت بدن در برابر عفونت‌ها بخصوص عفونت‌های معده و روده كمك كند.

در این مطالعات همچنین مشخص شده است مصرف همزمان كاری و اسیدهای چرب امگا3 به طور قابل ملاحظه‌ای می‌تواند بر فعالیت ژن GAMP موثر باشد.

در این مطالعات مشخص شد همراهی امگا3 با كاری یا زردچوبه هندی نیز می‌تواند برفعالیت این ژن اثرات قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، هرچند هنوز مكانیسم و چگونگی تأثیر امگا3 كاملا مشخص نشده است یعنی هنوز مشخص نیست امگا3 چگونه بر عملكرد این ژن تاثیر می‌گذارد.

 

همچنین محققان توصیه می‌كنند از ویتامین D نیز به وفور استفاده شود زیرا تحقیقات اخیر نشان داده این ویتامین در درمان عفونت‌ها و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های عفونی، سرطان و دیگر بیماری‌ها اثرات زیادی دارد بنابراین توصیه می‌شود افراد حتما در رژیم غذایی خود از میزان كافی ویتامین D، امگا 3 و ادویه كاری یا همان زردچوبه هندی استفاده كنند تا از این طریق با تقویت سیستم ایمنی بدن، از ابتلا به انواع عفونت‌ها و بیماری‌ها در امان بمانند.

 

 
 
 
 

5عادت خطرناك

5عادت خطرناك

 

 به نقل از پامپا پرس، در این گزارش كوتاه به پنج عادت و وسیله رایج اما خطرناك اشاره می شود.

1 - نگه داشتن گوشی موبایل در كنار گوش

محققان هنوز در تلاش برای یافتن یك نتیجه قاطع در مورد عوارض استفاده بی وقفه از تلفن های همراه هستند. با این حال، بسیاری از آنها معتقدند افرادی كه در جریان دهه اخیر گوشی موبایل را همواره به گوششان چسبانده و صحبت می كنند در معرض خطر جدی ابتلا به تومورهای مغزی قرار دارند. پس بهتر است از هندز فری استفاده كنیم.

2 - پرده های پی وی سی دوش حمام

تمام این پرده های دوش حمام كه در فروشگاه ها می بینیم زیبا هستند، این طور نیست؟ پرده های براق با نقش زیبا كه به حمام جلوه می بخشند. اما محققان هشدار می دهند كه مواد شیمیایی به كار رفته در آنها " فرار " بوده و موجب تهوع وسردرد و غیره شده و در عین حال سرطان زا هستند. پس بهتر است این پرده ها را با پرده هایی از جنس پارچه عوض كنید.

3 - مایكروفر و مواد پلاستیك

حرارت مایكروفر مواد شیمیای پلاستیك آزاد كرده و این موادبه داخل غذایی كه می خواهید مصرف كنید، نفوذ می‌كنند. یك ماده شیمیایی به نام بیسفنول  می تواند موجب اختلالات هورمونی شده و در ایجاد انواع سرطان ها نقش دارد. پس بهتر است غذای خود را در ظروف پلاستیكی در مایكروفر نگذاشته و از ظروف شیشه ای و سرامیكی استفاده كنید.

4 - مرطوب كننده های هوا

مرطوب كننده های هوا بسیار رایج بوده و در مواقع زیادی می توانند به كمك شما بیایند. با این حال، استفاده مداوم از این وسایل تاثیرات منفی نیز دارد. رطوبت زیاد موجب زنگ زدگی و تجزیه برخی از مواد موجود در وسایل اتاق و نیز افزایش تعداد موجودات میكروسكپی كه در فرش، موكت و ملحفه زندگی و بعضا از ریزه پوست های مرده  تغذیه می كنند، می شود. نتیجه اینكه موجب افزایش آلرژی ها و موارد آسم خواهد شد. پس بهتر است از استفاده مداوم از مرطوب كننده ها خودداری كنیم.

5 - صابون های ضد باكتری

 

استفاده زیاد از صابون های ضد باكتری باعث مقاوم شدن باكتری ها در برابر مواد ضدعفونی كننده شده و نسل باكتری های مقاوم گسترش می یابد.در عین حال، ماده تریكلوسان موجود در این صابون ها نه تنها سمی است بلكه برای محیط زیست نیز مخرب است.پس هنگام استفاده از صابون های ضدباكتری اعتدال را رعایت كرده و پیش از خرید مطمئن شوید كه در آنها ماده تریكلوسان به كار نرفته باشد.

 

 

کم خوابی علت اصلی تنش ها

 

 
کم خوابی علت اصلی تنش ها
 

در محیط های کاری افرادی که تمرکز و حوصله کافی برای انجام کارها را ندارند و در برخورد با دیگران سریع عصبانی شده، پرخاشگری می کنند. معمولا در شب به اندازه کافی نمی خوابند و دچار کم خوابی هستند. 
 
افراد مختلف از نظر فیزیولوژی بدنی به ساعت های متفاوتی خواب نیازمندند، بنابراین نمی توان مشخصا گفت که چند ساعت خواب در شب کافی و مناسب است. 
ممکن است فردی از نظر شرایط فیزیولوژی و جسمانی به 6 ساعت خواب و فرد دیگری به 8 ساعت خواب در شب نیاز داشته باشد، ولی به طور معمول 7- 6 ساعت خواب شبانه برای بهبود عملکرد فعالیت های جسمی مناسب است. 
 
در خواب عمیق شبانه، عضلات بدن از گرفتگی و اسپاسم خارج شده و با ریلکس شدن عضلات، خونرسانی بهتر انجام می شود. 
 
کم خوابی علت اصلی اغلب تنش ها و ناراحتی هایی است که در طول روز برای افراد بوجود می آید. 
 کم خوابی در شب، موجب کند شدن پیام رسانی سلول های مغزی و عدم توانایی در تمرکز می شود. 
 
افراد عصبانی که در طول روز قادر به انجام صحیح کارها نیستند، اغلب دچار کم خوابی بوده، در صورت ادامه این روند، به انواع بیماری های جسمی و روحی مبتلا می شوند

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها


آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 138
بازدید ماه : 664
بازدید کل : 57562
تعداد مطالب : 485
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 4



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
فروش انواع نوت بوک و قطعات رايانه
<-BlogTitle->
این سایت را حمایت می کنم