بهترین های اسکار2012
دانش و اندیشه
درباره وبلاگ


امید است که مطالب وبلاگ دانش و اندیشه درجهت ارتقای اطلاعات شما عزیزان گام بلندی برداشته باشد
آخرین مطالب
نويسندگان
برچسب:, :: :: نويسنده : abhahala

پرافتخارترین بازیگر: اگر نامزد شدن در اسکار افتخاری برای یک بازیگر در کارنامه اش باشد، بدون شک این عنوان در تاریخ سینما به مریل استریپ می رسد؛ با هفده بار نامزد شدن. تنها رقیب زنده او با فاصله جک نیکلسون (۱۲ بار) است.



پرافتخارترین کارگردان: در میان فهرست نامزدهای بهترین کارگردان، وودی آلن با ۲۳ نامزدی (برای کارگردانی، فیلمنامه و بازیگری) بالاتر از بقیه قرار دارد.



 

 

پر اجرا ترین: بیلی کریستال تنها مجری زنده اسکار است که تعداد اجراهایش با مراسم امسال به عدد ۹ می رسد. رکود بیشترین اجرا در اختیار باب هوپ با ۲۳ اجراست.



 

 

جوان ترین: مارا رونی، بازیگر دختری با خالکوبی اژدها با ۲۶ سال جوانترین کسی است که در میان فهرست ۲۰تایی نامزدهای اسکار بهترین بازیگری در سال ۲۰۱۲، نامزد جایزه شده است.



 

 

مسن ترین: در مقابل کریستوفر پلامر (راست) و ماکس فون سیدو با ۸۲ سال مسن ترین بازیگران این فهرست هستند.



 

 

منتظرترین: در میان نامزدهای بازیگری سال ۲۰۱۲ هیچ بازیگری به اندازه گری اولدمن در انتظار نامزدی اسکار نمانده بود. بندزن خیاط سرباز جاسوس، ۴۸ امین فیلم اوست که برای بازی در آن برای نخستین بار نامزد اسکار شده است.



 

 

پرشانس ترین: هیوگو، ساخته مارتین اسکورسیزی با نامزد شدن در یازده بخش در صدر فهرست نامزدهای اسکار قرار دارد. پس از این فیلم، آرتیست در رده دوم جا گرفته است.



 

 

بی صدا ترین: اگر آرتیست اسکار بهترین فیلم را ببرد، دومین فیلم صامت تاریخ سینما خواهد بود که به این جایزه دست پیدا می کند. در نخستین دوره اسکار فیلم صامت بالها این جایزه را برد.



 

 

ایرانی ترین: اصغر فرهادی تنها ایرانی در تاریخ این جوایز است که در دو بخش (بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه تالیفی) نامزد اسکار شده است.



 

درباره تاریخچه مراسم اسکار باید گفت این مراسم یکی از شاخص‌ترین مراسم‌های اهدای جوایز در جهان است وهر ساله در بیش از 100 کشور جهان به‌صورت زنده پخش می‌شود. همچنین در بخش رسانه، قدیمی‌ترین مراسم اهدای جوایز به شمار رفته و جوایزی نظیر جایزه گرمی (برای موسیقی)، جایزه امی (برای تلویزیون) و جایزه تونی (برای تئاتر) پس از آن شکل گرفتند. آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک توسط لوئیز بی. مایر مدیر استودیوی متروگلدوین مایر ایجاد شد.
نخستین مراسم اسکار در 16 می 1929 در ناهاری اختصاصی در هتل روزولت هالیوود با حضور حدود 270 تماشاگر برگزار شد. بهای بلیت مراسم بعدی که در هتل میفر برگزار شد 5 دلار بود. 15 تندیس کوچک به بازیگران، کارگردانان و دیگر عوامل صنعت فیلم سازی آن زمان برای گرامیداشت فعالیتشان طی سالهای 1927-1928 اهدا شد. اسامی برنده ها از سه ماه قبل اعلام میشد که این رویه در دومین مراسم اسکار در سال 1930 تغییر کرد. از آن زمان و در 10 سال نخست نتایج برای انتشار عمومی در ساعت 11 شب برگزاری مراسم به روزنامه ها داده میشد. این شیوه تا زمانی که لس آنجلس تایمز نام برنده ها را پیش از شروع مراسم اعلام کند ادامه یافت. در نتیجه آن، آکادمی از سال 1941 اسامی برندگان را در نامه ای مهر و موم شده اعلام مینمود و مراسم از تئاتر کداک پخش میشد.نخستین برنده اسکار بهترین بازیگر امیل جنینز بود به دلیل نقش آفرینی در فیلم های The Last Command و The Way of All Flesh. او باید پیش از مراسم به اروپا باز میگشت از این رو آکادمی با اهدای زودتر جایزه به او موافقت کرد. این موضوع او را نخستین برنده جایزه اسکار در تاریخ نمود.
فیلم Beau Geste محصول سال 1939 تنها فیلم (غیرمستندی) است که چهار برنده اسکار بهترین بازیگر (گری کوپر، ری میلاند، سوزان هیوارد، برودریک کرافورد) را در نقش های اصلی در اختیار داشت.
در مراسم بیست و نهم که در 27 مارس 1975 برگزار شد بخش انتخاب بهترین فیلم خارجی زبان نیز ایجاد گردید.

تاریخچه حضور ایران در اسکار
جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان برای سینمای هرکشوری حائز اهمیت است و افتخار جهانی را به دنبال دارد. در همین راستا، هرساله کشورهای گوناگون، نماینده رسمی خود را جهت حضور در این مراسم به آکادمی معرفی می‌کنند، اما تنها 5 فیلم شانس حضور درمیان 5 نامزد نهایی این بخش را دارند.
سینمای ایران برای نخستین‌بار در سال 1356، فیلم «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی را به اسکار معرفی کرد اما برخلاف تصورات، توفیقی برای سینمای ایران به دست نیامد. ایران طی این 33 سال، تنها 20 نماینده برای حضور در اسکار معرفی کرده است. باد صبا (آلبرلاموریس)/1357، زیردرختان زیتون (عباس کیارستمی)/1373، بادکنک سفید (جعفرپناهی)/1374، گبه (محسن مخملباف)/1376، بچه های آسمان (مجید مجیدی)/1377، رنگ خدا (مجید مجیدی)/1378، زمانی برای مستی اسب‌ها (بهمن قبادی)/1379، باران (مجید مجیدی)/ 1380، من ترانه 15 سال دارم (رسول صدرعاملی)/ 1381، نفس عمیق (پرویز شهبازی)/ 1382، لاک پشت‌ها هم پرواز می‌کنند (بهمن قبادی)/ 1383، خیلی دور، خیلی نزدیک (رضا میرکریمی)/ 1384، کافه ترانزیت (کامبوزیا پرتوی)/1385، میم مثل مادر (رسول ملاقلی پور)/1386، آواز گنجشگ‌ها (مجید مجیدی)/1387، درباره الی (اصغر فرهادی)/1388، بدرود بغداد (مهدی نادری) 1389 و جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی) 1390 نمایندگان سینمای ایران در جوایز اسکار بودند.
اوج موفقیت ایران در این جشن جهانی، سال 1377 بود، سالی که بچه‌های آسمان، اثر ماندگار مجید مجیدی به اسکار رفت و برای اولین‌بار درمیان 5 فیلم برگزیده قرار گرفت و نامزدی بهترین فیلم خارجی زبان را برای سینمای کشورمان به ارمغان آورد. اما انتخاب نماینده ایران برای حضور در این مراسم نیز هرسال با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه است و حواشی زیادی برانتخاب نهایی تاثیر می‌گذارد. به طور مثال، باران ساخته مجید مجیدی در سال 1380 تنها به پشتوانه حضور موفق بچه های آسمان به اسکار معرفی شد، در حالی‌که این فیلم حتی روی کاغذ هم شانسی برای حضور درمیان 5 نامزد نهایی این بخش را نداشت.
و یا درسال 1386 که تا آخرین لحظات، حدس و گمان ها، «زمستان است» و «خون بازی» را شانس اصلی حضور در اسکار می‌دانستند، همزمان شد با سفر ابدی مرحوم رسول ملاقلی‌پور و در یک انتخاب کاملاً احساسی، میم مثل مادر، سفیر ایران در اسکار گردید و ناکام ماند. در حالی‌که عدم اکران بین‌المللی این فیلم هرگونه شانسی را برای انتخاب نهایی از آن سلب می‌کرد.
در کنار عوامل و ضعف‌های تکنیکی، عدم اکران فیلم‌های ایرانی در آمریکا و به دنبال آن عدم نگاه مثبت رسانه‌ها و منتقدان آمریکایی به آثار ایرانی، از مهم‌ترین مسائلی است که سینمای کشورمان را در این جشنواره جهانی ناکام می‌گذارد. اما امسال به نظر می‌رسد هیات انتخاب متشکل از کمال تبریزی، ایرج تقی‌پور، محمد ودادی، مرتضی رزاق کریمی، سیدجمال ساداتیان، کیانوش عیاری، علی معلم و امیراسفندیاری، منطقی و معقولانه‌تر دست به انتخاب زده‌اند.
این هیات باتوجه به شایستگی‌های فیلم اصغر فرهادی به لحاظ ساختاری، مضمونی، تکنیکی و همچنین موفقیت‌های حاصله در سطوح ملی و بین المللی و امکان پخش مناسب در آمریکای شمالی، «درباره‌ی الی... » را به اتفاق آرا برای رقابت در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در هشتاد و دومین مراسم اسکار، برگزید.
تردید، بیست و بی‌پولی، دیگر گزینه‌های احتمالی برای حضور در این جشنواره بودند. درباره الی حضور در جشنواره‌های مهم بین المللی همچون جشنواره فیلم برلین، جشنواره فیلم هنگ کنگ، جشنواره فیلم ترابیکا آمریکا، جشنواره فیلم ملبورن استرالیا و دریافت جوایز معتبری همچون خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی در برلین و جایزه بهترین فیلم بلند جشنواره ترابیکا و ... را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
حال امسال اصغر فرهادی با فیلمی دیگر که نه تنها در رشته بهترین فیلم غیرانگلیسی که در بخش بهترین فیلم‌نامه اورژینال اسکار شانس دریافت این مجسمه دوست داشتنی را دارد. اسکار 57امین جایزه جهانی فیلم جدید اصغر فرهادی است. فیلمی که توجه تمام جهان و هنرمندان سرشناس آن را معطوف ایران کرده است.
«جدایی نادر از سیمین» باتوجه به شایستگی‌هایش، می‌تواند نماینده افتخار آمیزی برای سینمای کشورمان باشد و ویترین افتخارات آن را با شوالیه‌ای طلایی که 4 کیلو وزن و 30 سانتیمتر ارتفاع دارد و بر روی یک حلقه فیلم ایستاده است، کامل کند!

نامگذاری اسکار
در مورد ریشه نام " اسکار" اختلافاتی وجود دارد. در بیوگرافی بت دیویس عنوان شده که او اسکار را از نام همسر اولش هارمون اسکار نلسون جونیور (1907-1975) رهبر ارکستر گرفته است. ادعای دیگر در مورد انتشار نام اسکار به مقاله مجله تایم در مورد ششمین مراسم اسکار در سال 1934 و دریافت جایزه توسط بت دیویس در 1936 برمیگردد. در جایی عنوان شده در 1931 مارگارت هریک (1902-1976 ) دبیر اجرایی آکادمی برای نخستین بار تندیس را دید که او را به یاد "عمو اسکارش" ( نام مستعار پسرعمویش اسکار پیرس ) انداخت. سیدنی اسکلسکی (1905-1983 ) مقاله نویس در زمان نامگذاری توسط هریک حضور داشت و در مقاله اش نوشت " کارکنان با علاقه تندیس معروف خود را اسکار نامیدند". آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک در سال 1939 رسما جایزه را اسکار نامید. در جایی دیگر آمده النور لیلبرگ نروژی-آمریکایی مدیر اجرایی لوییز بی. مایر نخستین تندیس را دید و گفت "به نظر شاه اسکار دوم( اسکار فردریک شاه سابق نروژ و سوئد ) میرسه". در پایان روز پرسید "باید با اسکار چیکار کنیم، بذاریمش تو گاوصندوق ؟" و این نام بر رویش ماند.
مالکیت تندیس اسکار
به گزارش قدس انلاین طبق قانون از سال 1950 برنده ها یا وارثانشان نمی توانند بدون دادن پیشنهاد اولیه فروش تندیس به آکادمی به قیمت 1 دلار نسبت به فروش آن اقدام کنند. در صورتی که برنده این شرایط را نپذیرد آکادمی تندیس را نگاه میدارد. جوایز آکادمی که تحت حمایت این توافق نامه نبوده اند، در مزایده‌های عمومی و معاملات خصوصی به قیمت‌های شش رقمی فروخته شده اند.
با اینکه اسکار در مالکیت برنده آن است، در بازار آزاد معامله نمیشود. زمانی که نوه مایکل تاد ( تهیه کننده آمریکایی ) قصد داشت تندیس اسکار او را به فروش برساند مشخص شد عده ای این قانون را قبول ندارند. او می خواست تندیس را به یک مجموعه دار بفروشد که آکادمی در دعوای حقوقی برنده شد و جایزه را پس گرفت. با وجود موفق بودن معاملات فروش اسکار، تعدادی از خریداران تندیس ها را به آکادمی بازمی گردانند تا آن ها را در گنجینه نگاه دارد.
فهرست نامزد های اسکار 2012
بهترین فیلم
1.فیلم The Artist (هنرپیشه)
2.فیلم The Descendants (فرزندان)
3.فیلم Tree of life (درخت زندگی)
4.فیلم Moneyball (مانی بال)
5.فیلم Hugo (هوگو)
6.فیلم War Horse (اسب جنگ)
7.فیلم Midnight in Paris (نیمه شب در پاریس)
8.فیلم The Help (کمک)
9.فیلم The Girl with Dragon Tattoo (دختری با خالکوبی اژدها)

بهترین کارگردان
1.مارتین اسکورزی Martin Scorsese (Hugo)
2.میشل هازاناویسیوس Michel Hazanavicius (the Artist )
3.الکساندر پاین Alexander Payne ( scendantsThe De)
4.وودی آلن Woody Allen ( midnight in paris)
5.ترنس مالیک Terrence Malick ( The Tree of Life (
بهترین بازیگر زن
1.مریل استریپ Meryl Streep (the Iron Lady(
2.میشل ویلیامز Michelle Williams ( My Week with Marilyn(
3.ویولا دیویس Viola Davis ( the Help)
4.گلن کلوز Glenn Close ( Albert Nobbs(
5.رونی مارا Rooney Mara ) the Girl with the Dragon Tattoo)
بهترین بازیگر مرد
1.برد پیت Brad pit ( Maneyball)
2.جورج کلونی George Clooney ( the Descendants )
3.ژان دوجاردین Jean Dujardin ( The Artist)
4.دمیان بیچر Demián Bichir ( A Better Life )
5.گری اولدمن Gary Oldman ( Tinker Tailor Soldier Spy )
بهترین بازیگر مکمل مرد
1.کریستوفر پلامر Christopher Plummer ( Beginners)
2.کنث براناگ ) My Week with Marilyn (
3.جوناه هیل Jonah Hill
4.نیک نوتل ( Warrior )
5.مکس ون سایدو Max von Sydow ) Extremely Loud & Incredibly )
بهترین بازیگر مکمل زن
1.جسیکا چستین Jessica Chastain ) The Help )
2.اکتاویا اسپنسر Octavia Spencer ( The Help )
3.جنت مک تیر Janet McTeer ( Albert Nobbs )
4.برنیس بیجو Bérénice Bejo ( The Artist )
5.ملیسا مک کارتی Melissa McCarthy ( Bridesmaids )

بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی
1.فیلم The Artist ( Michael Hazanavicius )
2.فیلم Bridesmaids ( kristen Wiig and Annie Mumolo)
3.فیلم Margin Call ( J. C. Chandor )
4.فیلم Midnight in Paris ( Woody Allen )
5.فیلم A Seperation ( Asghar Farhadi )

بهترین فیلم نامه اقتباسی
1.فیلم The Descendants ( Alexander Payne, Nat Faxon, and Jim Rash)
2.فیلم Hugo ( John Logan )
3.فیلم The Ides of March ( George Clooney, Grant Heslove and Beau Willimon)
4.فیلم Moneyball ( Steven Zaillian, Aaron Sorkin and Stan Chervin )
5.فیلم Tinker Tailor Soldier Spy ( Bridget O`Connor and Peter Straughan )

بهترین فیلم خارجی

1.فیلم A Separation ( ایران )

 

2.فیلم Bullheal ( بلژیک )

 

3.فیلم In Darkness ( لهستان )

 

4.فیلم Monsieur Lazhar ( کانادا )


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها


آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 146
بازدید ماه : 672
بازدید کل : 57570
تعداد مطالب : 485
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 4



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
فروش انواع نوت بوک و قطعات رايانه
<-BlogTitle->
این سایت را حمایت می کنم