آموزش نجوم
دانش و اندیشه
درباره وبلاگ


امید است که مطالب وبلاگ دانش و اندیشه درجهت ارتقای اطلاعات شما عزیزان گام بلندی برداشته باشد
آخرین مطالب
نويسندگان
برچسب:, :: :: نويسنده : abhahala

به نام خداوند گردان سپهر
خداوند ماه و ناهید مهر



 
مشتری(jupiter)


مشتری (هرمز،زاوش،برجیس،ژوپیتر،اهورامزدا،سعداکبر،خطیب فلک ،قاضی فلک ،احور و....)پنجمین وبزرگترین سیاره منظومه شمسی است مشتری عمدتا از گاز تشکیل شده است به همین دلیل دو برابر گرمایی که از خورشید جذب میکند از خود نور ساطع میکند این سیاره جرمی در حدود 9.1در ده به توان 27 دارد که 318 برابر جرم زمین و 2.5 برابرمجموع جرم سیارت منظومه شمسی است.قطر مشتری 142800کیلومتر است که اندکی بیشتر از 11 برابر قطر زمین است .
مشتری میتواند 1300 زمین را درخود جای دهد .میانگین فاصله ی آن از خورشید در حدود 788500کیلومتر است میتوان گفت 5 برابر فاصله زمین از خورشید.

 


سطح سیاره مشتری از ابر های ضخیم زرد،قهوه ای و سفید پوشیده شده که قسمت های روشن را ناحیه وقسمت های تیره را کمربند میگویند .مشتری علاوه براینکه از همه سیارات بزرگتر است از همه آنها نیز سریعبر به دور خود میچرخد.زمین برای هر بار چرخش به دور خودش 24 ساعت زمان لازم دارد در حالی که مشتری این نوع حرکت را فقط در حدود 9 ساعت و 50 دقیقه و 30 ثانیه انجام میدهد .با توجه به آنکه هر چه سسیاره به خورشید نزدیکتر باشد سرعت گردش آن به به دور خورشید سریعتر است . حرکت گردش عطارد -نزدیکترین سیاره به خورشید 88 روز طول میکشد فحرکت زهره -دومین سیاره 228 روز و زمین -سومین سیاره 365 روز و مریخ -چهارمین سیاره 687 روز و مشتری پنجمین سیاره 12 سال طول میکشد
مشتری دارای 63 قمر است که 16 قمر آن قطری بیش از 10 کیلومتر دارند .گالیله (ستاره شتاس ایتالیایی )در سال 1610 ،4 شی نورانی را اطراف مشتری مشاهده نمود که امروزه این قمر هارا با نام قمر های گالیله ای میشناسند که به تر تیب فاصله از مشتری عبارتند از:آیو ،اروبا،گانیمد ،کالیستو.

 




بارز ترین جلوه ی سطح مشتری لکه سرخ رنگ بززرگی است که متشکل از توده گاز به صورت گردباد.رنگ این لکه که قطر آن 3 برابر قطر زمین است معمولاذ از قرمز آجری به قهوه ای کمرنگ تغییر میکند وگاهی هم این لکه کاملا ناپدید میگردد ستاره شناسان معتقدند این رنگ از مقدار کمی گوگرد و فسفر در کریستال های آمونیاک باشد
 

این سیاره غول پیکر ،میدان مغناطیسی قوی نیزدارد که تقریبا 14 برابر زمین است.مشتری دارای 3 حلقه ی باریک در اطراف استوای خود است .این حلقه ها از ذرا ت ریزغبار ساخته شده اند .حلقه ی اصلی در حدود 300 کیلومتر ضخامت و6400کیلومتر عرض دارد این حلقه ها درسال 1980 توسط فضا پیمای ویجر 1 ناسا کشف شد و به نظر میرسد یکی از دلایل نورانی بودن این سیاره زیبا وغول پیکر همین حلقه هاست .

 

آخرین اخبار نجوم

 

ماه گرفتگی(خسوف) 19 آذر 1390
 

آخرین ماه گرفتگی (خسوف)کلی سال 1390 که تا چند سال آینده تکرار نمیشود 19 آذر امسال رخ میدهد.

دقایقی پس از غروب ماه در عصر روز شنبه 19 آذر ماه برابر با 14 محرم 1433 هجری قمری ماه نیم گرفته از افق شرقی آسمان در اغلب نقاط كشور طلوع میکند. امسال پیش از طلوع ماه ماه گرفتگی آغاز شده است. ماه گرفتگی کامل بعدی 6 مهر 1394 است. پس رصد و عکاسی از این ماه گرفتگی میتواند اهمیت زیادی داشته باشد.

زمان وقوع ماه گرفتگی کامل 19 آذر

آغاز گرفتگي جزئي : ساعت 16 و 16 دقيقه
آغاز گرفتگي كلي : ساعت 17 و 36 دقيقه                      اوج گرفت کامل : ساعت 18
پايان گرفتگي كلي : ساعت 18 و 27 دقيقه
پايان گرفتگي جزئي : ساعت 19 و 48 دقيقه

گزارش ثبت سیارک 2005 YU55


به دنبال هماهنگی های از پیش تعیین شده با دوستانی از استان بوشهر جهت عکاسی و ثبت سیارک از چند روز قبل اعلام آمادگی کرده و موقعیت این عبور را توسط منابع مختلف از جمله نرم افزار استاری نایت آپدیت شده برسی نمودم ، در شب مورد نظر همکاران مسقر در بوشهر از ساعت حدود 19:30 چهارشنبه 18آبان 90برابر با 9/11/2011 اقدام برای ثبت این رویداد نمودند ولی به لحاظ شرایط خاص مکان رصد اینجانب که حیاط منزل خودمان بود تا حوالی ساعت 23:38 به انتظار نشستم تا موقعیت سیارک به لحاظ موانع زمینی مثل ساختمانهای مجاور شرایط بهتری پیدا کند اما متاسفانه مشکلات بزگ دیگری برای ثبت این عبور وجود داشت که مهمترین آنها فاطله حدود 14 درجه ای سیارک با ماه شب سیزدهم بود!

با توجه به منابعی که قدر سیارک را حدود 12 نشان میداد ، کار کمی سخت به نظر میرسید به همین علت گزینه رصد و مشاهده مستقیم سیارک کاری بیهوده به نظر میرسید؛ بنابر این به سراغ گزینه دیگر یعنی عکاسی با نوردهی لازم (با توجه به حظور ماه) رفتم وبعد از آماده سازی تلسکوپ و نصب دوربین به مکانی که استاری نایت نشان میداد ، کادر را مشخص نمودم و موقعیت سیارک را در وسط کادر قرار دادم و شروع به عکاسی نمودم .تجهزات مورد استفاده عبارت بود از یک عدد تلسکوپ 120 آپوکرومات اسکای واچر با مقر ای کیو سیکس ،یک عدد دوربین کانن 5دی مارک 2 به همراه تی رینگ (آدابتوراتصال دوربین به تلسکوپ) و دکلانشور. با توجه به تاثیر زیادی که نور ماه روی عکسها داشت و همچنین قدر بالای سیارک(12) ، سعی کردم با نوردهی و حساسیتهای مختلف عکاسی کنم تا بهترین نتیجه در اثر آزمون و خطا به دست آید .زمانها ی نوردهی متغییر بین 10 تا 30 ثانیه و حساسیت بین 200 تا 800 انتخاب شدند .

مرحله اول عکاسی تا ساعت 24 به طول انجامید که در این مدت زمان حدود 10 فرم عکس گرفته شد که بعد مشخص شد سیارک در همه آنها ؛ البته نه در مرکز تصویر (به لحاظ خطای نرم افزار استاری نایت) بلکه در گوشه چپ بالای تصویر با قدر حدود 12 ثبت شده است ؛ دراین ساعت بود که متاسفانه موقعیت سیارک درپشت یکی دیگر از ساختمانهای مجاور حیاط منزلمان مخفی شد و مجبور شدم تا ساعت 3:10 بامداد 10/11/2011 منتظر بمانم (چون مطمئن نبودم در عکسهای اولیه ثبت شده باشد). بالاخره در ساعت 3:10 بامداد روز بعد ، موقعیت تقریبی سیارک از آن طرف ساختمان و از لا به لای شاخ و برگ درختان حیاط نمایان شد که در آن لحظه نیز اقدام به عکاسی نمودم که نتیجه آن ثبت سیارک از لا به لای شاخه های درختان حیاط با قدر حدود 13 بود...ساعت 3:15 دقیقه بامداد 10/11/2011 بود ،دماسنج 3درجه زیر صفر را نشان میداد که با اختفای مجدد سیارک در پشت ساختمانها به همین مقدار بسنده کرده و کار را متوقف نمودم

 

تصاویر مخصوص زمینه صفحه نمایش

 



تلسکوپ فضایی هابل

تصویر فضاپیمای اتلانتیس از تلسکب فضایی هابل



تصاویر بر داشته شده
در آوریل 25 ، 2008، ماهواره سوییفت ناسا از شعله ور شدن بی سابقه و رکورد  از یک ستاره به نام EV Lacertae. هزاران بار قوی تر از بزرگترین شعله های خورشیدی مشاهده شده بود.



اول
کوازار
تصور کوازار را تشکیل دادند که در زمانی که جهان کمتر از یک میلیارد سال داشت را نشان می دهد
 .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

پيوندها


آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 141
بازدید ماه : 667
بازدید کل : 57565
تعداد مطالب : 485
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 4



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
فروش انواع نوت بوک و قطعات رايانه
<-BlogTitle->
این سایت را حمایت می کنم